Wildlife spotting: Mosquitoes & Sheeps

10 oktober 2016 - Naracoorte, Australië

guten Morgen,

Es geht sehr gut :) er waren Duitse mensen op de camping ;)

Kamperen dus, ja het was tof! Heel erg mooi weer, kampvuren, taart (noemen ze cake), voetballen, schapen en muggen..

Het begon dus allemaal op een veelbelovende donderdagochtend waarop we onze spullen gingen pakken, boodschapjes halen, ik heb nog een vadsig dik vest gekocht omdat het de vorige keer in Murray bridge nogal koud was, (jaa mijn allereerste aankoop hier qua kleding) en ergens na de middag vertrokken we richting de bush camping Black Cockatoo. En het was nog steeds heerlijk weer, blote-benen-weer ter indicatie ;) Gearriveerd bleek er een iets meer dan gemiddeld briesje te waaien maar met aanwezigheid van meerdere mensen konden we soepel tenten opzetten, geen vuiltje aan de lucht, ook geen wolkje trouwens. We waren aan het kamperen met 2 andere gezinnen en op zaterdag kwamen er nog 2. Nou allemaal leuk en aardig. Donderdag verder niets bijzonders gedaan naast avondeten en een kampvuur 's avonds. Ook was het niet koud 's nachts (graadje of 12) dus heerlijk slapen.

Vrijdagochtend kwamen de eerste breuken in het idyllische plaatje, rond half 7 denderde namelijk de schapen kudde langs de tenten, hard blatend waarbij de black cockatoos begonnen te snateren, al met al een heel concert waarvan je rechtop in op je luchtbed zit. Als je dan opgelucht adem haalt omdat de kudde voorbij is, blijkt het zodanig licht dat je niet meer kan slapen en tot overmaat van ramp wilden de eerste kinderen al voetballen om 7 uur 's ochtends *zucht* ik heb maar gedaan of ik sliep, no way dat ik zo vroeg en nog voor mijn ontbijt beetje ga lopen voetballen.

Nou rond half 8 uit ellende maar uit mijn slaapzak gerold, Naomi was immers jarig en die was allang wakker, ofwel tijd voor ontbijt. We hadden croissants, jammie jammie die we op ons gasstelletje gingen opwarmen waarna we ze belegden met echte roomboter, nom nom. Oké en toen begon het, wij hups afwassen en klaarmaken voor vertrek, maar ja mensen met kleine kinderen zijn sloom dus wij een beetje voetballen en hangen voor de tent en op het moment dat we ongeveer willen gaan valt er een kind zo hotseflots voorover in de poep en ook echt goed erin. (Dat werd mij verteld, ik heb het niet zelf gezien, ik vind het ook nog steeds bijzonder hoe je dat doet). Dus die moest eerst weer schoongemaakt worden en alles, Nou ja toen bedachten we dat we eerst maar morning tea gingen houden met een vadsig lekkere mudcake! Kaarsjes erop, cadeautjes erbij hele rataplan. Dus lekker taart eten en eindelijk echt eindelijk vertrokken we naar de Naracoorte caves (het was inmiddels half 12 ofzo).

Wiehoe, we zijn bij de caves. Er waren verschillende opties qua grotten en soorten rondleidingen en wij besloten om te gaan 'caven' terwijl de kleine-kinderen-families andere rondleidingen gingen doen. Omdat onze rondleiding pas om half 3 begon, gingen we eerst een beetje daar door de natuur wandelen en toen gebeurde het: IK ZAG LEVENDE KANGOEROES! Ja ze bestaan echt! Het waren er meerdere en 1 had zo'n mini-kangoeroe in haar buidel.

Nou na de lunch gingen we eindelijk naar de grotten, we kregen allemaal een overal aan en een helm met lampje erop. We gingen de grot in, achter de hekjes en kropen door allemaal gangetjes de grotten in. De grotten zelf hadden redelijk normale grote dus daar kon je normaal lopen, maar er waren ook smalle gangetjes als: Het oog van de naald, de sleutel en nog 1 waar ik de naam van ben vergeten. Echt hoe die gids die dingen introduceerde, haha mooi! Bijvoorbeeld bij het oog van de naald vertelde hij dat gezette mensen daar wel eens klem in hingen te bungelen, of dat vrouwen dan met veel moeite eerst 'one chest, and then the other chest' en vervolgens hebben ze een te dikke kont en moeten ze terug, haha! Nou gelukkig voor mij was ik dus niet te dik en paste ik soepel door al die nauwe gangetjes. Je kon er vaak ook omheen hoor dus het was niet dat je persé door die smalle dingen moest, maar dat is natuurlijk wel veel leuker. Op het laatst was er een soort scheur in de rots waar we door heen gingen klauteren maar die liep dus rond waardoor je de hele tijd voorover hing en je je knieën niet goed kon buigen, immers het liep krom de andere kant op. (dit klinkt ingewikkeld, hopelijk snap je het). Maar in ieder geval daar zat ik wel echt bijna klem, want op een gegeven moment stond ik echt soort van horizontaal uitgestrekt half geplet in die scheur maar gelukkig kwam ik er weer heelhuids uit ;) Maar die gids vertelde dus dat hij een keer een groepje high school dames en die gingen met z'n allen ook door die scheur en de voorste besloot dat ze vastzat en dus terug moest en de achterste besloot dat ze niet terug kon, barstten ze allemaal in huilen uit en die gids stond erbij en keek ernaar..

Nou verder was vrijdag niet zo bijzonder, avondeten, kampvuur, 's avonds kwamen Jeroen en Anne en tijdens kampvuur gingen we 'bump-it' spelen. Dat was een spelletje dat Naomi voor haar verjaardag had gehad. Heel dom is het eigenlijk en daarom wel grappig. (ik heb een video, maar gaat vooral om het geluid, beeld is vooral zwart doordat het 's nachts is).

Zaterdagmorgen volgde weer het schapen concert samen met de  black cockatoos. Omdat we vandaag geen zin hadden om weer urenlang te wachten op mensen-met-kinderen, gingen wij op tijd weg naar een lokale markt in Naracoorte, dat was wel grappig niet dat we iets gekocht hebben maar toch. Het was schattige oma's die allemaal lekkere dingen bakken of maffe dingen haken/breien/handwerken en vage mensen die vage dingen verkopen en de ik-heb-mijn-zolder-opgeruimd-koop-mijn-zooi types. En we hadden geen contant geld mee, dus dan ben je snel klaar met kopen ;) We gingen maar even langs een koffiezaak om koffie en chocomel, het heet OAK en je hebt dan o.a. chocomel maar ook bv ice coffee of vanilla ofwel allemaal melk met smaakjes. En die dingen verkopen ze dus in 600mL verpakkingen, dat is blijkbaar de drinkhoeveelheid... tja als je dat elke dag nuttigt wordt je vanzelf wat ronder lijkt me. Maar het was erg lekker dat geef ik toe. Om half 11 hadden we met de mensen-met-kinderen afgesproken bij Bool Lagoon. Daar gearriveerd moesten we slechts op 1 gezin-met-kinderen wachten en daarna wilden we gaan wandelen. Maar omdat het zo belachelijk veel geregend heeft, stonden alle wandelpaden onder water. We zijn naar allemaal beginpunten van wandelroutes gelopen over de weg (die stond niet onder water) maar alles was flooded en het stikte er van de mosquitoes, bah vieze beesten. Toen bedachten we laten we een stukje verder rijden en daar gaan lunchen, maar daar waren nog meer muggen dat we het niet eens aan durfden om de auto uit te stappen, dus meteen rechtsomkeert gemaakt en ergens anders gaan lunchen (lees de plek waar we het allereerst waren). Verder was zaterdag nog meer taart eten, en daarna een bush-walk van 3km ongeveer was wel leuk nog een beest gespot met een stompe staart hagedis-achtig. Mooi weer erbij, blote-benen-weer, de hele dag al trouwens.

's avonds gingen we uit eten, fish and chips erg lekker en daarna moesten we nog eventjes naar de woolies (supermarkt) en toen gingen we een vadsig magnum ijsje halen dat had dus een  chocoladelaag, vloeibare karamel en nog een chocoladelaag en pas dan was je bij dat witte wat in een magnum zit, wel lekker.

Ze hadden trouwens wel fijne douches op die camping, gewoon lekker warm en het tochtte niet eens heel hard in die douches, ook de wc's wel dikke prima het waren allemaal van die golfplaten getimmerd op ijzeren frame dus overal zaten wel wat kieren en tochtgaten maar dat is natuurlijk ook bush-camp achtig ;)

Nou zondag naar de kerk en daarna gingen we naar Bailey's rocks. Dat was dus volgens de geoloog in ons midden onder de grond gevormd graniet kristallen die samen dus steenachtig worden, door vulkaanactiviteit is het 'uitgespuugd' bovenop een berg en door (wind)erosie was de zachte grond weg en was de graniet rond gepolijst, daarom lagen er allemaal ronde rotsen dingen midden in de natuur, raar gestapeld, of los. En het was niet alleen graniet maar ook andere soorten kristallen, hij heeft het wel laten zien maar ik ben de namen vergeten. Wel tof!

We zaten net weer in de auto of het ging regenen als een idioot en ook heel hard waaien. Aangekomen bij de camping waren er wat tenten half ingestort. (Ze snappen ook gewoon niet dat je scheerlijnen ver van je tent weg moet zetten voor stevigheid, onze tent was dus niet omgevallen). Toen gingen er mensen voor hun lol, ja voor hun lol wandelen door de regen! En ze waren heel verbaasd dat ik daar GEEN zin in had. Sorry maar ik ben al te vaak natgeregend in Nederland denk ik zo. En ik had die bush-walk de dag ervoor al gedaan.

Uit ellende ben ik vroeg terug naar Mt Gambier gegaan omdat er toch niets te doen was op die camping behalve jezelf nat laten regenen. Ik moest namelijk vandaag alweer om 7.10 klaarstaan voor mijn taxi. Ik heb naar huis gereden, heel cool vond ik dat eigenlijk. Ja en dat was alweer het einde van een blote-benen-weekend.

het-weer-is-hier-mooier-kusjes!

Nella

1. Jenny:
    10 oktober 2016
    Klinkt als een heel fijn weekend Nella! En wat een mooie foto's, vooral ook fijn dat je nu eindelijk een echte en levende kangoeroe hebt gezien! :)
  2. Jeroen:
    11 oktober 2016
    Ik heb mijn reactie perongeluk bij de video geplaatst, dus als je die wilt lezen moet je daar maar even kijken.
    Jeroen
  3. Sandrien Wind:
    15 oktober 2016
    Nou Nella, die gezinnen met kinderen in Australie mogen wel eens een dagje hier meelopen in ons "gezin met kinderen"! Kwart voor 7 uit bed, 10 voor 8 in de auto.En dan zijn er al 2 op de fiets vertrokken om 10 voor half 8. Zo doe je dat in Nederland "als mensen met een gezin met 6 kinderen"! (word je niet dik van in ieder geval) Haha!! Maar goed, dat is dan op een doordeweekse dag en geen kampeerdag waarop alles in slow motion mag.....
    Ik moest hier natuurlijk even op reageren!
    Groet,Sandrien