SNAKE alert! Aardappels en Princess Margaret Rose Cave

7 februari 2017 - Mount Gambier, Australië

Hallo!

Vandaag is mijn allerlaatste dag in Mt Gambier. Mijn spulletjes zijn ongeveer gepakt. Morgen kan ik met mijn baas en z'n vrouw meerijden naar Melbourne en daar begint de grote reis ;) met natuurlijk 2 van mijn stoere broers. Afgelopen week hebben we hier al mijn plots gerooid, dat ging niet zonder troubles, aangezien de rooier nogal roestig en oud was. Het begon al goed maandag, nadat we 12 plotjes hadden gelicht met de rooier hield hij er al mee op. Vervolgens hebben we maandag en dinsdag niet kunnen rooien. Woensdag was het weer een soort van profesorisch gerepareerd maar opnieuw ging er wat stuk dit keer de rooimat. Gelukkig zijn ze hier handig met tie rips dus de rooimat werd aan elkaar ge-tie-ripped (of hoe je dat ook schrijft). Ik kreeg gelukkig veel hulp met rooien en verwerken van de aardappels. Maandag tm donderdag ben ik druk geweest met Wattle Range plots. Ik kreeg met rooien hulp van 2 backpackers die waren ingehuurd, ze kwamen uit Vietnam en hun engelse kennis was gelimiteerd/ze konden er niks van. Dus ik uitleggen wat de bedoeling was, en dan zeggen ze ja, en ze doen het helemaal verkeerd. Ze waren 2 plotjes tegelijk aan het oprapen waardoor rassen werden gemixt, gelukkig waren het twee rassen die een hele andere schil hebben dus ik kon het weer scheiden gelukkig, pff. Verder had ik hulp van ene Barry. Hillarische kerel, van dat lange grijze haar, echt kleding aan dat je denkt, wat is dat voor zwerver die nu in mijn bins zit te graaien, haha maar wel hele aardige man en erg precies wat fijn is. Nou ja vrijdag hebben we in Naracoorte gerooid en weer had de rooier kuren. We hadden rammelende onderdelen, een lekke band en bij het laatste plot hield de rooier er helemaal mee op, dus die hebben we moeten opgraven. Ach, beter toen dan al vroeg op de dag. Zaterdag heb ik ook nog hard gewerkt aan mijn aardappels. Ik moet  namelijk per plot de aardappels wegen, meten en droge stof gehalte bepalen. En per plot komt er zo'n 25-50 kg aardappels af. Best veel dus om te verwerken. En het ergste is dus dat ze daarna allemaal weggegooid worden, hoezo foodwaste?! Ik heb wat aardappels meegenomen voor de fam hier, maar ja meer dan een paar kilogram schiet ook niet op. Dus afgelopen zondag hebben we frites gemaakt van de innovators (=frietras) en ze waren erg jammie jammie. Gisteren hebben we de laatste samples gewogen en gemeten en ja toen doei gezegd op mijn werk en hard weggerend :P

Vanmorgen ben ik naar de Princess Margaret Rose cave geweest. Erg mooi! heel veel stalactites, stalagmites en helictites. Ook liggen er veel fossielen in de cave. Sowieso zitten we hier op de limestone coast en limestone is één groot fossiel zoveel schelpjes en diertjes zitten erin. Huizen zijn hier  veel van limestone gebouwd, dus dan kan je gewoon allemaal van die schelpjes enzo zien zitten in de muur.

En als kers op de taart zagen we een tigersnake! Toch eindelijk een slang gezien hier in Aussie. Nou nu gaan we even lekker thee drinken en vanavond als afsluiting gaan we een familybox halen en eten bij de Mc donalds :) Jaa nou ja we waren vorige week ook al uiteten geweest en eigenlijk hebben we niet echt tijd en zin in uiteten dus gaan we naar de mac.

Dat was mijn tijd in Mt Gambier :( We gaan gelukkig nog wel hier langs tijdens onze reis, dus aankomende zaterdagavond hopen we hier te arriveren, dus ik hoef nog geen afscheid te nemen. Ook laat ik lekker driekwart van mijn spullen nog even hier liggen, ja ik ga natuurlijk niet allemaal dikke truien meeslepen die ik toch niet aan hoef de komende drie dagen. En mijn baas was bezorgt of mijn bagage wel in zn auto paste. Ze gaan namelijk met de 'kleine' auto, een volkswagen tiquan. Nou ik weet niet hoor, maar zoveel bagage heb ik niet. Hij was helemaal verbaasd dat ik maar 1 backpack had meegenomen naar hier. What? you'e the first female I meet with so little luggage. Haha ja wat kan ik daar nou van zeggen ;)

Oké dat was het voor nu, ik weet niet of ik echt nog veel kan updaten als ik onderweg ben, in verband met wifi connectie.

Bijna-farewell-kisses

1. Sandrien Wind:
    7 februari 2017
    Tjonge, toch mooi als je die aardappels zo in de emmers ziet.Daar ging het nu allemaal om! Jammer hoor, dat het allemaal weggegooid moet worden. Gelukkig dat het prehistorische rooiertje het nog zo lang gedaan heeft. Ziet er wel triest uit... Nou, een hele goede reis met je broers en we hopen je binnenkort weer te zien! Leuk dat we via je blog wat van Australie hebben gezien! Hartelijke groet, Sandrien
  2. Marjolein:
    7 februari 2017
    Haha die Barry is wel een baas inderdaad!
  3. Jenny:
    7 februari 2017
    Haha je bent wel echt fan van die Barry he! De beschrijving past wel perfect bij de foto's van hem! :) Geniet van de trip de komende weken!
  4. Anneke:
    7 februari 2017
    Leuk om te lezen Nella! Geniet van je reis :)
  5. Hennie de Bruin:
    7 februari 2017
    Ik wens je een hele fijne rondreis samen met Nico en Rinus (tenminste als ik het goed heb). Geniet van je laatste paar weken in Australie. Mooi en leuk dat ik heb mee mogen genieten van je verhalen en foto's. Groetjes.
  6. Jeroen:
    7 februari 2017
    Proef gelukt ,experiment geslaagd zullen we maar zeggen, tenminste dat hoop ik voor je,
    En dan nu echt aan de zwerf met de gebroeders, gaan jullie in een camper oid?
    Ik hoop toch nog een paar verslagen onderweg te zien,evt is ergens wel WiFi.
    Wat een rookmachine zeg,het lijkt er niet eens op,mijn buurman reviseerd zo ongeveer zijn rooimachine elke winter, bij wijze van spreken dan.
    Toch een aardige hoeveelheid voor je metingen?
    Gaan jullie volledig op de bonnefooi of hebben jullie een route gepland?

Ik vond het mooie verhalen van je uit mt Gambier, volgens mij heb je je prima vermaakt bij je gastgezin, grappig dat jullie daar ook nog weer langs gaan.
    Ik wens jullie een mooie trip aldaar,mooie vergezichten en....ja hoor daar gaan we weer, lekker eten!!!niet onbelangrijk.
    Keep richt, bud drive left!

We zien je het voorjaar wel weer, by the way, its cold overhere!
    Geniet ervan.
    Jeroen en Femke
  7. Jeroen:
    7 februari 2017
    Ik zag volgens mij een redelijke biceps op een foto, bodypop!