De oase die Thailand heet & colabuiken

28 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

Wij zijn al enkele dagen in Thailand vooralsnog toevende in de hoofdstad Bangkok. Hier zijn is als een verademing na alle viezigheid van India; hier zijn de straten schoon, het verkeer is redelijk ordelijk, er wordt nauwelijks getoeterd en het smog gehalte is een stuk lager dan de steden in India. De stad is erg fotogeniek met alle moderne gebouwen die overal de lucht in torenen omringt door groene bomen en kunstig geknipte heggen. De dagen in Bangkok waren heel bijzonder omdat nu de rouwceremonie van de vorig jaar overleden koning plaatsvond. Heel de stad was in een bedrukte staat, mensen op straat liepen bijna allemaal in zwarte kleding, overal waren foto's van de koning en alle bezienswaarsigheden waren dicht in het centrum. Massa's met mensen stonden in rijen op de stoepen op weg naar de ceremonie of andere plaatsen in de stad waar dingen plaatsvonden. Vlak bij ons hostel was ook iets, de hele dag stonden er rijen met mensen op de stoep voor ons hostel, waar ze precies voor in de rij stonden weten we niet. We hebben het gevraagd maar de gemiddelde Thai kan niet zo goed engels dus geen idee. Het leek erop dat men ging offeren/verering ging doen in het tempelcomplex. Verder waren alle treinen en bussen gratis in de stad dus wij zijn s avonds nog opweg gegaan om de crematie bij de wonen maar we zijn uiteindelijk de halve stad doorgegaan met de skytrain en metro en niet gearriveerd in het centrum. Wat opviel onderweg is dat alle lampen uit waren op straat; het was echt donker in de stad. Wel waren er overal schermen om de ceremonie te zien.
De dag na de crematie hebben we opnieuw een poging gedaan in het centrum te komen maar helaas een groot gedeelte van het centrum is afgesloten en veel bezienswaardigheden zijn nog dicht. Daarom nemen we de ferry over de rivier dat is het meest dichtbij dat we bij het paleis en de tempels kunnen komen. Andere tempels zijn wel open maar ja dat zijn dan niet de bekende tempels. En eigenlijk zijn die tempels helemaal niet zo bijzonder dus heel erg was het niet. Overal is ook weer bedrijvigheid in de zin dat bloemen worden opgeruimd (overal langs de kant van de weg stonden gele afrikaantjes) ook andere bloemen zien we ritueel verbrand worden in een grote ijzeren bak. in rijen van twee met dienbladen vol bloemen staan de mensen opgesteld. Daarnaast zijn overal in de stad allerlei soldaten en andere op wacht staande mensen op de been. Alles wordt scherp in de gaten gehouden dus wij moeten de hele dag met serieuze gezichten rondlopen want anders is het misschien ongepast.

We hebben ook nog Chinatown bezocht met de beroemde 'streetfood' straat echt overal kan je eten kopen, versgeperste sapjes, versgebakken dingen, gefrituurde dingen etc. Lekker druk was het er en we hebben natuurlijk niet alleen gekeken naar dat eten maar ook gegeten :)

Tot slot zijn we nog in de backpackersstraat geweest daar stikt het van de restaurants en er is veel westers eten te krijgen. Ook stikt het van de straat verkopers met allemaal troepjes. Het eten was goed en altijd leuk om een beetje door de stad te struinen.

Nu zitten we in de bus naar Chumphon en vandaar willen we de ferry nemen naar Ko Tao een eilandje met mooie stranden en bos. We zijn benieuwd!

1. Sandrien Wind:
    28 oktober 2017
    Bijzonder dat je al die bijzondere dingen rondom de crematie van de koning van dichtbij meegemaakt hebt.
  2. Femke:
    28 oktober 2017
    Hoihoi,
    Wat klinkt dat bijzonder allemaal. Vandaag eindelijk eens uitgebreid je blogs gelezen en de foto's bekeken. Prachtig zeg! Wat een ervaringen. En lekkere Indiase curry's, mmm.
    Ik ken ze alleen van Indiase restaurants in Nederlend of zelf maken, ze zullen daar wel een stuk pittiger zijn. Jullie zien er ook zo stralend uit op de foto's! Nog veel mooie indrukken gewenst, Femke