Jungletour en grensoverschrijdende activiteiten

18 november 2017 - Siem Reap, Cambodja

Onze tweedaagse jungle tour was zeer heet maar ook mooi. Voordat we gingen wandelen bezochten we een olifanten opvang waar we ze bananen hebben gevoerd en gewassen. We kregen een soort spons om te wassen maar de olifant probeerde vooral de spons op te eten en kwam telkens met die slurf zo naar je toe wat erg lollig was.

Daarna zijn we een berg opgewandeld midden in de brandende zon. Gelukkig kwamen we op een gegeven moment in een iets meer bebost stuk en was ten minste de zon iets minder stekelig. We wandelen over smalle paadjes dwars door het bos. Zo nu en dan wandelden we ineens op bv een koffieplantage. De koffieplant groeit in de schaduw van grote bomen dus het was niet heel opvallend. Hoger op de berg waren velden met Chinese kool en aardbeien. Daarnaast bezochten we een vleermuizen grot met stalagmieten en stalactieten. Er drupt van alles naar beneden daar wat het precies was laten we maar in het midden. Verder was onze gids panisch bang van dieren en vooral honden dus we kregen allemaal een stok om ze op afstand te houden. S nachts sliepen we in een bamboe hut op 1 cm dikke matrasjes op de bamboe vloer met op de achtergrond de blaffende honden kraaiende hanen en schreeuwende varkens. Gelukkig was er een klamboe dus we werden ten minste niet lek geprikt :)

De volgende dag zijn we naar beneden gewandeld over andere paadjes waarbij de gids steeds meer praatjes kreeg, niet best. We hebben gezwommen in een waterval en na een thaise lunch gingen wel bamboe raften; of eigenlijk een bamboe vlot en twee mannen met stokken duwden het vlot over de rivier. We kwamen langs olifanten opvangen en zagen ook olifanten gewassen worden in de rivier.

Weer afgedropt in ons hostel en een heerlijke douche hebben we samen met onze kamergenoot en een vriend van hem de foodmarket bezocht en Japans gegeten. Terwijl we op kleine tonnetjes zaten hadden we live muziek. Daarna een heerlijke pina colada genuttigd en dat op een dinsdagavond ;)

Vanaf Chiang Mai hebben we de bus genomen naar Bangkok dat duurde maar liefst 11 uur; maar de trein doet er wel 14uur over dus dit was sneller. De bus was echt super chill, we kregen eten en drinken onderweg en we maakten een stop bij een restaurant waar we gratis een warme maaltijd kregen. En dat alles terwijl we van een prachtig uitzicht konden genieten door het zijraam. We zaten dan wel voorin de bus maar de voorruit was beplakt en er hangt een groot tv scherm dus het komt er op neer dat je niets door de voorruit ziet.

Vanaf Bangkok hebben we de bus naar Siem Reap genomen dat is in Cambodja. De grensovergang is wel bijzonder. Je moet de bus uit stempel halen bij de thaise ambassade dat je het land verlaat. Dan loop je de grens over vraag je een visum aan en dan wordt je het land ingestempeld en stap je weer in de bus. Echt je merkte het meteen een ander land de wegen waren slechter (nog steeds beter dan India ) het was er viezer en armer. Ook rijden we hier weer rechts in tegenstelling tot Thailand waar ze link rijden.

Hier in Siem Reap is het duidelijk heel erg toeristisch; hier is namelijk Ankor Wat de meest bekende tempel van Cambodja en misschien wel ter wereld? Maar serieus alles is hier takke duur! Zo hebben we een scooter gehuurd wat hier gewoon 13 USD kost en in Thailand bv maar 5 Europa per dag.

Wat trouwens grappig is ze hebben twee officiële munteenheden de Cambodjaanse Rhiel en de Amerikaanse dollar! Als je dus pint komen er dollars uit de muur. Hierdoor zijn alle toeristen prijzen in dollar en dan gaat het hard. Dus die Ankor Wat tempel bezoeken kost gewoon 37 dollar pp!

Wat ook leuk is als iets bv 1,5 dollar kost en je betaald met een briefje van 5 dollar, krijg je 3 dollar terug en dan 2000 Rhiel (4000 Rhiel is 1 dollar). Dus geld dingen zijn hier ingewikkeld soms. In het algemeen betaal je dingen onder de 1 dollar met Rhiel. En wat extra leuk is is dat alle briefjes heel erg op elkaar lijken :) feest hier

Verder hebben we een pottenbakkers les gedaan waarbij we wat potjes hebben gemaakt. Dit was wel super leuk om te doen! We kregen ze niet mee wat misschien maar beter was. Daarna kwamen we langs een lotusfarm waar we voor 1 dollar per 2 personen in konden. Hier hebben we heerlijk in een hangmatje gelegen wachtend tot het iets minder hert werd. S avonds wilden we sunset kijken boven de tempels. Er zouden twee Britten met ons meegaan en we zouden fietsen. Maar al met al was het zo ver weg en duurde alles zo lang dat de zon al onder was voordat we überhaupt bij dat sunset punt waren... Maar we hebben dan toch als echte Nederlanders 20 km gefietst door de hitte. Uit beloning zijn we naar 'the Dutch snack' geweest gerund door een Nederlander. Heerlijk zelfgemaakte frieten gegeten met kroket en een echte milkshake :) jaja en we hebben er naartoe gefietst. Hoe nederlands. Maar serieus alle milkshakes hier zijn stiekem vooral van ijs (als in bevroren water) ipv melk.

Voor nu gaan we nog even dollars spenderen en dan volgende week vrijdag vlieg ik naar huis en Eva gaat vrijwilligerswerk doen in Vietnam :)

1. Diana Zwijnenburg:
    19 november 2017
    Tjonge, jullie maken nogal wat mee! Wat een leuke dingen doen jullie. Ik krijg allemaal iedereen voor onze volgende vakantie. Lekker scooteren lijkt me heerlijk!
  2. Jeroen:
    19 november 2017
    Zo tja,het lijkt niet op Australië zoveel is wel duidelijk, en een gids die praatjes krijgt, niet best zeg je,ik ben benieuwd.
    Ben je u inmiddels een beetje gewend aan een andere manier van leven,het lijkt niet op de onze,
    Anyway je hoeft nu niet te werken, behalve dan af en toe een olifant wassen oid of een potje bakken.
    Ik ben vooral benieuwd hoe je straks hier weer rond loopt, de mooiste wegen,de rijkste mensen en het beste eten.
    Maar zijn we ook blijer met zijn allen.
    We zien elkaar wel weer eens in de prut polder hier.
    Goeie reis nog en blijf vooral van die mooie foto's maken.
    Jeroen.