Woeste Arabieren en dolfijnen

29 december 2018 - Al Khasab, Oman

Geslapen onder een heldere sterrenhemel werden we dinsdagochtend verkleumd wakker in de woestijn. Het was een rode zandwoestijn waar we de auto's goed vast hadden gereden. Gelukkig waren er aardige arabieren die ons uit legden dat de bandenspanning naar beneden moest. Nou twee tellen later et voila de auto's kwamen gemakkelijk los. Daarna wilden we bij een verhuurbedrijf quads huren maar persoonlijk vond ik dat belachelijk duur. Dus zijn we met een paar dames gaan scheuren in onze eigen auto wat best goed ging. Totdat we het idee hadden om bovenop een zandheuvel even te stoppen om foto's te maken. Nou meteen zakte de auto helemaal weg. Uiteindelijk kwam er een aardige arabier die ons eruit heeft gesleept. En ja het was een echte arabier inclusief jurk en tulband. Toen we de banden weer hadden opgepompt zetten we koers naar de kust. Verlangend naar water waren we enthausiast over het strand. Maar het eerste strand viel tegen. Gelukkig was er een stadje verder wel een mooi strand maar dit was in een ander emiraat wat betekent dat het er nogal streng was. Ofwel bedekt zwemmen. Het water was gelder maar bevatte miljoenen kleine groene deeltjes alsof er allemaal algjes zweefden. Dit gaf het geheel een nogal smerig aanzicht. Maar heel dapper heb ik wel in zee gezwommen. Ter beloning was er een heerlijke koude douche op het strand waar ik natuurlijk optimaal gebruik van heb gemaakt. We hebben geslapen naast een vervallen huisje heel mooi in de natuur met bergen om ons heen.

Donderdag zijn We vroeg opgestaan en de grens gepasseerd met Mussandan (Oman). Dit liep allemaal hartstikke soepel en twee stempels rijker passeren we de grens. We rijden via een scenic road naar Khasab. Het zijn rotskusten en die weg loopt beneden langs wat een super mooi aanblik geeft. De weg kronkelt langzaam om alle rotsstulpingen heen. Aan de rechterkant strekt de zee zich uit en de linkerkant is een metershoge rotswand. Na bijna eindeloze slingers arriveren we in Khasab waar we boodschappen doen en we kamperen op een strandje aan zee waar we eerst heerlijk een duik in zee nemen.

Vrijdag huren we een privé boot en gaan We dolfijnen spotten en snorkelen. Super gaaf om wilde dolfijnen naast de boot te zienn zwemmen en ze doen regelmatig een sprongetje (van geluk?) Het koraal is een beetje grijzig maar zeker de moeite waard en natuurlijk mooie visjes kijken. Rozig van het zwemmen en de zin gaan We uiteten waar we bergen eten krijgen voor weinig geld. Eten is hier vaak een beetje beïnvloed bij India omdat er veel Indische gastarbeiders zijn. Geen probleem.  Tot slot doen we nog een drankje in een hotelbar. Het fijne aan zoiets is dat je daar even naar een gene wc kan ipv de bosjes. Maar de drankjes zijn zo duur dat die wc ook wel mooi mag zijn.

1. Hennie de Bruin:
    31 december 2018
    Wauw ziet er weer super gaaf uit zeg. Geniet van je nieuwe avontuur.