De vele gezichten van India

24 oktober 2017 - Kochi, India

Dit is alweer het einde van onze reis door India. De afgelopen dagen hebben we gespendeerd in Alleppy en daarna in Kochi. Onze eerste overnachting was nogal bijzonder; we hadden een driepersoonskamer geboekt bleek het gewoon buiten te zijn op een soort balkonnetje! En we hadden dus 'many friends' zoals ze dat zo leuk erbij vermelden. We hadden een pad, salamander/hagedis in mijn bed (!) spinnen, jankende kat, rode mieren, vogel die eten ging jatten, motten, vliegjes en muggen niet te vergeten. Je begrijpt we hebben niet heel denderend geslapen daar ondanks dat we een klamboe over ons bedje hadden. De volgende dag wilden we mee op een houseboat op de backwaters maar omdat het Diwali was (Hindoes feest) werden overal afzettersprijzen gevraagd en het was zo heet dat we maar naar het strand zijn gegaan. We hadden een hele chille homestay geboekt. De homestay eigenaar kon wel wat voor ons regelen voor een redelijke prijs dus de dag erna zijn we per kano door de backwaters gegaan. Heel erg mooi! Omdat de kano klein was gingen we door allerlei kleine sloten ipv de grote waar al die houseboats ook waren. De kano's waren wel een beetje gaar. In gesprek met de man bleek dat hij vroeger 2 acres rijstveld had maar het had moeten verkopen voor de bruidsschat van zijn dohters, best sneu dat je zo een soort van aan lager wal raakt.

s' Avonds gingen we naar een massagesalon ook dat had onze homestay eigenaar geregeld met dikke korting. Helaas was er maar 1 vrouw en 2 mannelijk masseurs dus we konden niet allemaal een full body massage krijgen aangezien een vrouw niet door een man wordt gemasseerd. Ik kreeg daarom een hoofdmassage van die man volgens een speciale techniek. En liters olie dat er in mijn haar gingen niet normaal! Hij deed erg zijn best die man, wel schattig. Aan het einde kon ik daar mijn haar uitspoelen ging hij speciaal extra shampoo halen en mijn haar shampooën 😂. Thuis gekomen heb ik nog 4 keer mijn haar moeten wassen voordat het weer enigszins olie vrij was. S'avonds hebben we heerlijk in een tentje gegeten en gezellig gekaart met de obers 😃. De volgende dag hebben wel een ochtendduik in zee genomen terwijl het regende. We gingen frisbeeën en een Indische jongen wilde graag mee doen, maar die stond te klappertanden in het water van de kou, niet normaal. Na douche en ontbijt zijn we met de bus naar fort Kochi gegaan. Hier waren nog net twee Ierse dames die op het punt van vertrek stonden. Ze hadden nog fruit en sandwiches over die stonden in de koelkast en mochten we opeten ☺.

Verder hebben wel hier de stad bekeken per tuktuk en we werden ook een paar keer in winkels gedropt om dingen te kopen dan kreeg hij commissie. We zijn ook in de Lulu shopping mall geweest. Dat was wel echt alleen maar westerse merken en EN je kon er schaatsen!!! Wat we natuurlijk hebben gedaan. Ik moet zeggen dat ik nooit schaats maar ging best goed. En veel publiek dat we hadden! En werden veel gefilmd enzo. Maar ja we hadden ook Indiërs op de schaatsbaan gezien die hielden alleen maar de rand vast bang om te vallen dus ja dan lijken wij wel heel soepel natuurlijk 😉. Daarna gingen we naar de bioscoop want ja dat kostte niet veel. Echt die bios, super lxe stoelen die je helemaal plat kon doen en voetjes omhoog. En voordat de film begon moesten we allemaal gaan staan werd het Indische volkslied afgespeeld 😂. En telkens als er in de film een sigaret te zien was kwam er onder in beeld 'smoking kills'. haha. Vandaag hebben we weer een massage gedaan, full body. Het voelde af en toe of ik full body gekneusd werd maar ik denk dat het meevalt nu achteraf.

En er zijn nog zoveel meer verhalen te vertellen; zoals het kind dat het water in fietste, gids in theevelden die zich afvroeg of blond echt onze natuurlijke haarkleur is, flirtende ober die ons korting gaf in het restaurant, Riksja driver die Nederland geweldig vond 'so friendly people', de riksja driver die een bus voor ons gefixt heeft en die zijn riksja van een Friese vrouw gekregen had, de krokodillenman, de mango die een avocado bleek te zijn, de lange pink nagels van de mannelijke Indiërs, de gekke omslagdoeken die de mannen dragen, de kindjes die voor ons werden weggejaagd op het strand, de kinderen die allemaal vragen om pennen, of de rijke Indiërs die ons knettergek vonden dat wij lokaal vervoer namen, de man die handgemaakte beeldjes maakte uit steen, puppies op het strand, de verkoop vrouwen die de hele middag naast ons zaten te wachten totdat we mee gingen naar hun winkel, en niet te vergeten al onze ervaringen net WC papier á la India. Ach ik kan nog wel uren doorgaan. We hebben genoeg gezien wat een land. Maar voor nu is het tijd voor Eva en mij om naar Thailand te vliegen. Tot gauw!

1. Kim:
    24 oktober 2017
    Haha wat leuk om te lezen weer! Zo te horen hebben jullie een avontuurlijke reis met al die 'friends' en worden jullie goed in de watten gelegd met die massages :) goede reis naar Thailand!
  2. Jeroen:
    25 oktober 2017
    Wat een ervaringen ,het houd maar niet op ,geweldig wat je allemaal meemaakt, dit is geen Australië das wel duidelijk, deze ga je niet snel vergeten.
    Zo goed om te zien dat je dit doet, een verrijking voor je zelf.
    De cultuur is zo anders dan in het westen.
    Je moet het allemaal maar eens life komen vertellen ,we zijn benieuwd naar je ervaringen.
    Groeten Jeroen en Femke
  3. Diana Zwijnenburg:
    26 oktober 2017
    Tsjonge, wat een avonturen! Interessant, zo’n heel andere cultuur. Wel genieten zo te horen. Fijne reis naar Thailand en hopelijk hebben jullie het daar net zo goed naar de zin. In Thailand hebben ze weer heel andere massagetechnieken;) Wees wel voorzichtig met hun neckmassage waar ze je hoofd ineens met kracht een halve slag draaien want dit kan je neck beschadigen
  4. Marlies:
    29 november 2017
    Wat een mooie India friends en belevenissen super leuk!!