Same same and a bit different

13 oktober 2017 - Hampi, India

Na een lange treinreis eindelijk gearriveerd in Hampi. Tijdens de treinreis hebben we ons vermaakt met kijken naar watervallen, staren uit het raam, zingen van Nederlandse muziek en inlezen over Hampi. Ook werden we onderweg intens bestudeerd door al onze buren, zo waren we Zweedse puzzels aan het doen dan zitten ze gewoon mee te kijken; of als je iets doet op je telefoon. Ook de mensen in de upper berths gluurde regelmatig over de rand. Al met al een hillarische reis en blij om gearriveerd te zijn.
Onze hostel eigenaar is een erg enthousiaste man en verteld dat hij ook rondleidingen geeft door de stad. Aangezien Hampi het historische middelpunt van het hindoeïsme is en welgeteld 9000! tempels kent lijkt ons dat een goed idee. Omdat we op deze avond niet zoveel te doen hebben krijgen we alvast uitleg over de hindoeïstische goden en reïncarnaties. Ook wordt er verteld over het rijk dat hier 4 dynastieën heeft geregeerd. Blijkbaar is dit rijk een van de rijkste die ooit hebben bestaan op aarde. Vijayanaya heette dat rijk.
De volgende dag gaan er met onze gids op stap. We huren een scooter en scheuren maar. We hobbelen letterlijk achter onze gids aan op die scooter. De tempels zijn erg indrukwekkend en groot. 1 van de tempels heeft hele bijzondere pilaren die muziektonen voortbrengen. Dus Do, Re, Mi tonen zegmaar. heel apart. Hoe dat kan weet de wetenschap nog steeds niet. Ook als ze de pillen namaken van hetzelfde gesteente maken ze geen geluid. Ook vandaag willen weer veel mensen met ons op de foto. Zo was er een complete schoolklas en ook de docenten hebben we op een selfie. We zijn zelf inmiddels in het stadium dat we dan zelf ook een selfie gaan maken dus wij sparen nu selfies met Indiërs. We bezoeken ook de oude koninklijke tuinen, paleizen, spa's, huizen voor koninginnen, olifanten stallingen etc. Veel is platgebrand in 1565 toen de moslims het gebied veroverden en het rijk is gevallen. Maar alsnog indrukwekkend om te zien wat er nog wel is. Zo bizar groot en zoveel symboliek overal maar ook gewoon beelden van krijgen of sculpturen van andere belangrijke dingen als de jacht. Of bijvoorbeeld als er een vis is gesculptuurd de kant waar hij heen zwemt daar is water te vinden. Ook heel bizar, bij Hindoes als de man sterft dan wordt hij gecremeerd en zijn vrouw(en) moeten dan levend in het crematievuur springen. De koningen hadden iets van 10-12 koninginnen en iets van 500 vriendinnen als hij dan stierf moesten al die vrouwen in het vuur springen. Dat is toch te bizar om je voor te stellen!
Verder zijn we nog in een tempel geweest waar een levende olifant stond maar daar zijn we maar niet mee op de foto gegaan hij stond er nogal zielig bij. Tot slot hebben we zonsondergang gekeken en heerlijk gegeten. Echt indisch eten is zo chill!! Ook ontbijt, we hebben nu Indische poffertjes gehad, Indische pannekoeken en indische oliebollen het is alleen een beetje spicy.

Gister zijn we de rivier overgestoken en hebben we scooters gehuurd. Heerlijk langs de rijstvelden en bananenplantages getourd. Daarna wilden we naar het stuwmeer rijden om te zwemmen maar daar stond en bord dat er krokodillen zaten en we zagen waterslangen dus geen goed idee.Twee locals brachten ons naar een mooie plek waar we hebben gechilld. Daarna werden we bij hun thuis uitgenodigd en kregen We echte Indische Chai (thee) en eten. Tot slot zijn we weer veilig terug gereden en hadden we een mooie zonsondergang bij de rivier in het gezelschap van een hele roede apen op de rots naast ons. En natuurlijk heerlijk Indisch gegeten. en het beste waren natuurlijk de pineapple fritters als toetje nom nom! (Ananas in deeg in de frieten geserveerd met honing pinda kokos Nutella). Maar serieus eten is hier zo chill en gewoon de kaart in een restaurant zoveel keuze! En het blijft leuk om random gerechten te kiezen 😊

Nou moeten nu uitchecken. We gaan misschien nog naar de monkey temple en daarna nemen we een nachttrein naar Mysore. doeg doeg!

Kusjes
PS internet is vreselijk traag hier en slecht bereik dus ik vrees dat foto's uploaden een beetje lastig word maar ze volgen zo spoedig mogelijk!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rinus sinke:
    13 oktober 2017
    Succes nella met deze avonturen reis
  2. Rinus & Jenita:
    13 oktober 2017
    Wat leuk om te lezen Nella! En wat hebben jullie al veel gezien!
    Het eten is inderdaad heerlijk hè, geniet ervan, dat ga je weer missen in NL. Mooi dat jullie zoveel contact hebben met de locals, dat maakt het bijzonder hè.
    Groetjes vanuit mijn ziekenhuis bedje!
  3. Corine:
    Haha "wij sparen nu selfies met Indiërs" 😂
    Leuk om over je avonturen te lezen Nella! Goede reis nog verder.
  4. Je moe:
    13 oktober 2017
    Mooi om te lezen en jullie zo te volgen.
  5. RCH:
    17 oktober 2017
    Zweedse puzzels!!

Klinkt echt super vet, tante Bep!

Gr. RCH